Organizacja pogrzebu krok po kroku
Poradnik
W chwili śmierci Bliskiej Osoby stajemy w obliczu wielu trudnych emocji, które mogą utrudniać racjonalne działanie. Tymczasem nawet w tak bolesnych chwilach konieczne jest zachowanie i przeprowadzenie odpowiednich procedur.
Pragnąc pomóc Państwu w tym dramatycznym momencie – przygotowaliśmy krótki poradnik czynności i działań, jakie należy wykonać w pierwszych chwilach i dniach po śmierci danej osoby.
Jeśli ŚMIERĆ NASTĄPIŁA W DOMU
Należy wezwać lekarza POZ (rodzinnego) albo też – poza godzinami pracy przychodni – lekarza z tzw. Nocnej Opieki Lekarskiej (NOL) lub pogotowia ratunkowego poprzez wykonanie telefonu 999 lub 112. Lekarz stwierdza zgon i wystawia kartę zgonu. Jest ona dokumentem koniecznym do przewiezienia ciała Zmarłego do chłodni oraz do wystawienia aktu zgonu w Urzędzie Stanu Cywilnego.
Po otrzymaniu karty zgonu należy zawiadomić zakład pogrzebowy – OMEGA jest dla Państwa na całodobowym dyżurze pod numerem 512-702-713. Możemy pojawić się o każdej porze dnia i nocy, aby dokonać eksportacji osoby Zmarłej.
Należy pamiętać, że eksportacji ciała Zmarłego może dokonać każdy zakład pogrzebowy – i skorzystanie z usług danego zakładu w kwestii eksportacji nie jest automatycznym zobowiązaniem się do powierzenia mu organizacji całego pogrzebu.
W dalszej kolejności osoby odpowiedzialne za pochówek Zmarłego udają się do Urzędu Stanu Cywilnego, aby uzyskać tam akt zgonu. Z tym dokumentem zapraszamy do jednego z naszych biur – w Miastku lub Białym Borze, aby uruchomić dalsze procedury. Jeśli jednak Państwo nie czują się na siłach bądź nie mają możliwości udania się osobiście do Urzędu Stanu Cywilnego – prosimy o kontakt z firmą OMEGA. Na Państwa życzenie zajmiemy się uzyskaniem potrzebnych dokumentów.
W biurze zakładu pogrzebowego zostaną Państwo poproszeni o przedstawienie takich dokumentów, jak:
-akt lub też karta zgonu wystawiona przez lekarza,
– dowód osobisty osoby zmarłej,
– dowód osobisty żyjącego współmałżonka,
– metryka ślubu,
– dowód osobisty osoby organizującej pogrzeb,
– zaświadczenie z miejsca pracy Zmarłego (jeśli był osobą czynną zawodowo),
– legitymacja emeryta lub rencisty.
Na podstawie wyżej wymienionych dokumentów oraz rozmowy z Państwem zostaną ustalone wszystkie szczegóły związane z poszczególnymi etapami pogrzebu. Dla Państwa zajmujemy się także uzyskiwaniem środków na sfinansowanie ceremonii żałobnej. Z reguły, dla osób ubezpieczonych, pochodzą one z zasiłku pogrzebowego, wypłacanego przez takie instytucje, jak ZUS, KRUS, MSWiA czy też WBE.
Jeśli ŚMIERĆ NASTĄPIŁA W SZPITALU, HOSPICJUM bądź innej placówce leczniczej
Po odebraniu karty zgonu od lekarza prowadzącego/stwierdzającego zgon bądź z działu statystycznego danej placówki leczniczej – należy udać się do biura zakładu pogrzebowego, aby uzgodnić szczegóły uroczystości pogrzebowych.
Jeśli zachodzi podejrzenie, że ŚMIERĆ NASTĄPIŁA W WYNIKU PRZYCZYN NIENATURALNYCH (np. wypadku lub przestępstwa)
Służby, które zostały wezwane do danego przypadku zgonu – z reguły zlecają przewiezienie ciała Zmarłego do Zakładu Medycyny Sądowej, w celu wykonania odpowiednich ekspertyz (zazwyczaj jest to sekcja zwłok) i ustalenia przyczyny zgonu. Po zakończeniu działań wyjaśniających należy zwrócić się do prokuratury, aby uzyskać z tej instytucji zezwolenie na wydanie zwłok.
Następnie osoby odpowiedzialne za organizację pogrzebu udają się do zakładu pogrzebowego, w celu zlecenia przygotowania uroczystości żałobnych.
Zakład Pogrzebowy OMEGA, pragnąc ułatwić Rodzinie Zmarłego przeżycie pierwszych dni żałoby deklaruje gotowość do wzięcia na siebie odpowiedzialności za ustalenie godziny oraz terminu pogrzebu z księżmi oraz zarządcami cmentarzy. Dzięki temu, odciążeni od biurokratycznych spraw i obowiązków, mogą Państwo przygotować się do dnia ostatniego pożegnania.
Odpowiedzi na często zadawane pytania
FAQ
Czy karta zgonu i akt zgonu to ten sam dokument?
Nie. Karta zgonu jest pierwszym dokumentem wystawionym po śmierci danej osoby. Wystawia ją lekarz stwierdzający zgon. Dokument ten jest podstawą do rozpoczęcia procedur związanych z pochówkiem oraz do uzyskania aktu zgonu.
Akt zgonu to urzędowy akt wystawiany przez Urząd Stanu Cywilnego w miejscowości, w której nastąpiła śmierć. Dokument ten rejestruje śmierć danej osoby.
Co należy mieć na uwadze w przypadku pogrzebu z kremacją?
W przypadku zlecenia na kremację należy przygotować:
– akt zgonu,
– oświadczenie osoby zmarłej lub oświadczenie rodziny potwierdzające wybór kremacji.
Należy też mieć świadomość, że niezbędny jest zakup trumny kremacyjnej (jest ona nielakierowana i pozbawiona ozdób oraz elementów metalowych), a także urny, w której znajdą się po kremacji prochy osoby zmarłej.
Wszystko, co niezbędne, mogą Państwo nabyć w jednym z biur naszego Zakładu Pogrzebowego OMEGA – w Miastku lub w Białym Borze.
Gdzie należy się udać w celu zaopatrzenia się w niezbędne utensylia
i akcesoria pogrzebowe?
Wszystko, co potrzebne jest do zorganizowania uroczystości pogrzebowych, mogą Państwo nabyć w jednym z biur zakładu pogrzebowego OMEGA. W ofercie posiadamy trumny, urny, ubrania dla Zmarłych, obuwie, różańce czy też obrazki. Jesteśmy też otwarci na Państwa sugestie i prośby – i nie wykluczamy indywidualnych zamówień.
Istnieje zapotrzebowanie na przygotowanie i dostarczenie na czas większej ilości kompozycji kwiatowych na pogrzeb. Czy jest możliwość zamówienia takiej usługi?
Oczywiście. Wszelkimi ustaleniami związanymi ze stworzeniem oraz transportem wieńców i wiązanek pogrzebowych zajmują się pracownicy firmy OMEGA. Istnieje też możliwość wykonania takich kompozycji florystycznych w naszej kwiaciarni.
Co zrobić w sytuacji, gdy miejscowość, w którym dana osoba zmarła jest bardzo oddalone od miejsca jej planowanego pochówku?
Jako profesjonalny zakład pogrzebowy – firma OMEGA dysponuje odpowiednimi samochodami – autokarawanami. Jesteśmy w stanie przewieźć ciało lub prochy Osoby Zmarłej w dowolne miejsce w Polsce lub Europie.
LOKALIZACJE
Nasze filie
ul. Armii Krajowej 36
77-200 Miastko
ul. Tamka 3B
78-425 Biały Bór
ul. Tadeusza Kościuszki 15
78-400 Szczecinek
ul. Gdańska 49B/H2
77-100 Bytów